INFOGRAFIKY
-> Infografiky zpracované pro neslyšící publikum
Odborné zdroje zmíněné v infografikách:
Genderově citlivý jazyk
- Klein, J. 2004. Der Mann als Prototyp des Menschen - immer noch? Empirische Studien zum generischen Maskulinum und zur feminin-maskulinen Paarform. In Adam, Eva und Sprache. Beiträge zur Geschlechterforschung. Thema Deutsch. Band 5. Mannheim.
- Ministerstvo práce a sociálních věcí. 2020. Podpora rovných příležitostí žen a mužů na trhu práce v rámci činností Úřadu práce ČR. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí.
- Rada Evropy. 1990. Recommendation No. R (90) 4 of the committee of ministers to member states on the elimination of sexism from language. Dostupné z: https://rm.coe.int/1680505480
- Smetáčková, I. 2007. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost. Dostupné z: https://www.otevrenaspolecnost.cz/knihovna/otevrenka/prosazovani-genderove-rovnosti/genderove-citlive-vedeni-skol.pdf
- Valdrová, J..2008. "Žena a vědec? To mi nejde dohromady." Testy generického maskulina v českém jazyce". In Naše řeč, volume 91 (2008), issue 1, pp. 26-38. Dostupné z: https://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?lang=en&art=7976
- Valdrová, J. 2018. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: Sociologické nakladatelství.
- Valdrová, J., B. Knotková-Čapková, P. Paclíková. 2010. Kultura genderově vyváženého vyjadřování. MŠMT. Dostupné z: https://www.prostor-plus.cz/wp-content/uploads/2021/06/Prirucka-ke-genderove-korektni-komunikaci.pdf
Genderově podmíněné násilí na školách
- Hajdíková, L., Slíva, V., & Burešová, Z. (2016). České školy pod lupou: výzkum homofobie a transfobie na školách. PROUD. Dostupné z: https://www.ilga-europe.org/sites/default/files/Attachments/cz_-proud_final_report.pdf
- Kopecký, K. & Szotkowski, R. (2019). České děti v kybersvětě (výzkumná zpráva). O2 Czech Republic & Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1w51ViqzwWXbF0h3YW9mrSIMnTir_xGnZ/view
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. (2016). Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/pro-prava-ditete/Preklady-dokumentu-OSN.pdf
- Partnerské násilí mladých | proFem. (n.d.). Centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí. [cit. 2021-06-05]. Dostupné z: https://www.profem.cz/cs/s-cim-pomahame/partnerske-nasili-mladych
- proFem - centrum pro oběti domácího a seuxálního náilí, o.p.s. (2019). Partnerské násilí dospívajících a mladých. Dostupné z: https://www.profem.cz/shared/clanky/925/proFem%202019%20prehled%20hlavnich%20vystupu%20vyzkumu%20v%20problematice%20partnerskeho%20nasili%20mladych.pdf
- School-related gender-based violence. Unesco [online]. Dostupné z: https://en.unesco.org/themes/school-violence-and-bullying/school-related-gender-based-violence
- Smetáčková, I., & Braun R. (2009). Homofobie v žákovských kolektivech. Úřad vlády České republiky. Dostupné z https://www.vlada.cz/assets/udalosti/homofobie_web.pdf
- Smetáčková, I., & Pavlík, P. (2012). Genderově motivované a sexuální obtěžování na středních školách: hranice vhodného chování. Sociální studia 9(3), 11-30.
- Úřad vlády ČR. (2019). Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2019 - 2022. Dostupné z https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/dokumenty/AP-DN---grafikaFINAL.pdf
Maskulinita: úskalí a profity
- Český statistický úřad - ženy a muži v datech 2008 https://www.czso.cz/csu/czso/zeny-a-muzi-v-datech-n-zji1hqa7ld
- Český statistický úřad - ženy a muži v datech 2017 https://www.czso.cz/csu/czso/zeny-a-muzi-v-datech-2017
- Český statistický úřad - ženy a muži v datech 2020
https://www.czso.cz/documents/10180/151439704/30000420.pdf/5f24abfc-dbb8-4be6-98f6-1d9acff33e56?version=1.3 - Zpravodajství. Evropský parlament. 2019 https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20190410STO36615/nehody-na-evropskych-silnicich-infografika
- Springer KW, Mouzon DM. "Macho men" and preventive health care: implications for older men in different social classes. J Health Soc Behav. 2011 Jun;52(2):212-27. doi: 10.1177/0022146510393972. Epub 2011 Apr 13. PMID: 21490311. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0022146510393972
- Yousaf et al. An investigation of masculinity attitudes, gender, and attitudes toward psychological help-seeking. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/274866088_An_investigation_of_masculinity_attitudes_gender_and_attitudes_toward_psychological_help-seeking
- Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky. Ženy a muži v číslech. Zdravotnické statistiky. 2003. https://www.uzis.cz/sites/default/files/knihovna/zeny_muzi_cisl_zdr_stat.pdf
- Česká správa sociálního zabezpečení. Otcovská dovolená. https://www.cssz.cz/otcovska
- Úřad Vlády České republiky, Zpráva Pracovní skupiny muži a rovnost žen a mužů Muži a násilí v České republice. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/pracovni_skupina_muzi_a_rovnosti_zen_a_muzu/Muzi-a-nasili-v-CR_FINAL.pdf
- Persefona. Muži jsou také oběťmi partnerského násilí. 2020. Dostupné z: https://www.persefona.cz/muzi-jsou-take-obetmi-partnerskeho-nasili
- Šmídová, Iva (2006). Kritická mužská studia. In: Valdrová, J. (ed.) Gender a společnost. Ústí nad Labem. PF UJEP. S. 59-70 (12).
- Šmídová, I. (ed.). 2008. Pečovatelská otcovství: Zkušenost a genderové vztahy. IVRIS Papers, Brno: knihovnicka.cz.
- Badinter, Elisabeth: Zmierený muž. In: XY - identita muža: Revolúcia otcov., str. 167 - 187.
- Úřad vlády ČR. Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 - 2030. 2021. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Aktuality/Strategie_rovnosti_zen_a_muzu.pdf
- Efekt skleněného výtahu. Wikipedie.cz. Dostupné z:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Efekt_sklen%C4%9Bn%C3%A9ho_v%C3%BDtahu - Rada Evropy - Prevence potírání sexismu. Dopstupné z: https://rm.coe.int/doporuceni-vyboru-ministru-rady-evropy-cs/16809537f6
Právní aspekty násilí a šikany na školách
- Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (čj. MSMT-21149/2016)
- Dostupný zde: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyn
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon)
- Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (antidiskriminační zákon)
- Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně - právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
- Sborník stanovisek veřejného ochránce práv. Školství. Kancelář veřejného ochránce práv, dostupné zde: https://www.ochrance.cz/vystupy/publikace/stanoviska/Sbornik_Skolstvi.pdf
- Zpráva veřejného ochránce práv sp. zn. 4400/2013/VOP, dostupná zde: https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/4572
- Zpráva veřejného ochránce práv sp. zn. 4760/2019/VOP, dostupná zde: https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/8870
- Zpráva veřejného ochránce práv sp. zn. 1922/2015/VOP, dostupná zde: https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/4662
Nestereotypní volba povolání
- European Institute for Gender Equality. Gender Equality Index 2019. Dostupné z: https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2019/CZ
- Eurostat. GPG_2019_data. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/4/43/GPG_2019_data.PNG
- Jarkovská, L., Lišková, K., & Šmídová, I. (2010) S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.
- Kurtz-Costes, B., Rowley, S. J., Harris-Britt, A. a Woods, T. A. (2008) Gender Stereotypes about Mathematics and Science and Self-Perceptions of Ability in Late Childhood and Early Adolescence. Merrill-Palmer Quarterly: Vol. 54: Iss. 3, Article 6.
- Úřad vlády České republiky. 2020. Zpráva za rok 2019 o rovnosti žen a mužů. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/dokumenty/Zprava_o_rovnosti_2019.pdf
- Úřad vlády České republiky. 2021. Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021-2030. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Aktuality/Strategie_rovnosti_zen_a_muzu.pdf
Genderově citlivé vzdělávání
- Babanová, A. (s. a.). Strategie genderové citlivosti pro vyučující. [cit. 2020-05-10]. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/0BwmtSPKg_uxZQk43MjVmNXhtMUE/edit?resourcekey=0-Z64O4p_QvMa02qDvVYm6Ew
- Český statistický úřad. Zaostřeno na ženy a muže. 2019. Vzdělání: Děti, žáci a studenti na jednotlivých typech škol podle pohlaví. https://www.czso.cz/documents/10180/91605937/300002190301.pdf/4a5beca1-de1b-4c69-9a33-9f89e63dcfdc?version=1.1
- Česká školní inspekce. Vliv složení třídy, metod uplatňovaných učitelem a využívání technologií na výsledky českých žáků. Praha, 2018. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2018_p%C5%99%C3%ADlohy/Dokumenty/PISA2015_vysledky_ceskych_zaku__.pdf
- Evropský institut pro rovnost žen a mužů (EIGE). Ekonomické přínosy rovnosti žen a mužů v Evropské unii. ISBN 978-92-9470-109-1.
- Lukešová, Eva, Kristýna Kaymak Minaříková. Genderově citlivé vedení. Jak na to? 2020. Řízení školy (12/2020)
- Slavík, Lukáš. 2018. Gender a genderově senzitivní pedagogika optikou českých škol a vyučujících. Genderové informační centrum NORA, o.p.s. Dostupné z: https://www.gendernora.cz/_files/200000658-9197c9197e/GICNora_genderove_senzitivni_pedagogika_optikou_ceskych_skol_a_vyucujicich.pdf
- Smetáčková, Irena (ed.) 2006. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o.p.s. Dostupné online: https://www.otevrenaspolecnost.cz/download-publication/820
- Odbor rovnosti žen a mužů Úřadu vlády ČR. Učíme se stejně? To je rovnost. Dostupné z: https://www.tojerovnost.cz/cs/vzdelavani-a-veda/ucimese-stejne
- Úřad vlády České republiky. 2020. Zpráva za rok 2019 o rovnosti žen a mužů. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Aktuality/Zprava---shrnuti--online.pdf
- Úřad vlády České republiky. 2021. Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 - 2030. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Aktuality/Strategie_rovnosti_zen_a_muzu.pdf
Gender v tělesné výchově a sportu
- 14 hours training a week, 38,000 spectators, homophobic slurs: What it's really like to be a male cheerleader. 2019. Independent.co.uk [online]. Dostupné z: https://www.independent.co.uk/life-style/super-bowl-2019-male-cheerleader-atlanta-los-angeles-rams-new-england-patriots-nfl-a8758721.html
- Arrondel, L., R. Duhautois "Why do women football players earn less?" CNRS News [online]. Dostupné z: https://news.cnrs.fr/opinions/why-do-women-football-players-earn-less
- Česká gymnastická federace. 2022. "Pravidla sportovní gymnastiky žen." Dostupné z: https://www.gymfed.cz/prilohy/001/159/Pravidla%20SGZ%202022-2024.pdf
- Fasting, K. 2019. "Zapojme se všichni! Směrem k genderové vyváženosti v evropském sportu: Analytická zpráva o kampani zaměřené na shromažďování údajů." Rada Evropy. Dostupné z: https://www.olympijskytym.cz/upload/files/r1subv6sel-analyticky-report-4.pdf
- "Gender equality and youth at the heart of the Paris 2024 Olympic Sports Programme". 2020. International Olympic Committee [online]. Dostupné z: https://olympics.com/ioc/news/gender-equality-and-youth-at-the-heart-of-the-paris-2024-olympic-sports-programme
- Gibbons S. L., L. Humbert. 2008. "What are middle-school girls looking for in Physical Education?" Canadian Journal of Education 31 (1): 167‐186. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ797190.pdf
- "Girls prefer single-sex PE classes & sporting activities." 2016. Alliance of Girls' Schools Australasia [online]. Dostupné z: https://www.agsa.org.au/why-a-girls-school-the-research/girls-prefer-single-sex-pe-sports/
- Harris, J. 2005. "The Image Problem in Women's Football." Journal of Sport and Social Issues 29 (2): 184-197. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/0193723504273120
- Harris, J. 2007. "Doing Gender on and off the Pitch: The World of Female Football Players." Sociological Research Online; volume 12, issue 1, page 140-151. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5153/sro.1367
- Hills, L. A., Croston, A. 2012 "'It should be better all together': exploring strategies for 'undoing' gender in coeducational physical education." Sport, Education and Society 17 (5). Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2011.553215
- Komise rovných příležitostí ve sportu. 2022. Olympijskytym.cz [online]. Dostupné z: https://www.olympijskytym.cz/komise-rovnych-prilezitosti-ve-sportu
- Kotková, A., Gender Studies, o.p.s. 2017. "Výkon nebo super vzhled? Muži a ženy v gymnastice a závodním tanci." Rovné příležitosti v souvislostech 03/2017 [online]. Dostupné z: https://zpravodaj.genderstudies.cz/cz/clanek/vykon-nebo-super-vzhled-muzi-a-zeny-v-gymnastice-a-zavodnim-tanci
- Lentillon-Kaestner V., C. Roure. 2019. "Coeducational and single-sex physical education: students' situational interest in learning tasks centred on technical skills." Physical Education and Sport Pedagogy 24 (3): 287-300. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17408989.2019.1571186
- Mertová, J. "Doháníme muže, říká nejlepší česká fotbalistka. Ale na hypotéku jí to nemusí stačit." Forbes Česko [online]. Dostupné z: https://forbes.cz/zensky-fotbal-dohani-ten-muzsky-rika-nejlepsi-ceska-fotbalistka/
- Mezinárodní gymnastická federace. 2022. "Pravidla sportovní gymnastiky mužů." Dostupné z: https://www.gymfed.cz/prilohy/000/008/Pravidla%202022.pdf
- Pfister, G. 2011. "Gender equality and (elite) sport." Zpráva sestavená pro rozšířenou dílčí dohodu pro sport Rady Evropy.
- Pfister, G. 2016. "Women's soccer: Historical development and current situation in Europe." in Bangsbo, J., P. Krustrup, P. R. Hansen, L. Ottesen, G. Pfister, A. -M. Elbe. Science and Football VIII: The Proceedings of the Eighth World Congress on Science and Football [online]. London: Routledge. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/chapters/women-soccer-gertrud-pfister/e/10.4324/9781315670300-15
- "Recommendation CM/Rec(2015)2 of the Committee of Ministers to member States on gender mainstreaming in sport." Council of Europe [online]. Dostupné z: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016805c4721
- Scraton, S., K. Fasting, G. Pfister, A. Bunuel Heras. 1999. "It's still a man's game?" International Review for the Sociology of Sport 34 (2): 99-111. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/101269099034002001.
- Tančíme. Česko-slovenská filmová databáze [online]. Dostupné z: https://www.csfd.cz/film/468633-tancime/prehled/
- Toms, M. 2012. "Gender segregated physical education: an alternative to increase enjoyment among students." Newfoundland, 2012. Master's Thesis. School of Human Kinetics and Recreation Memorial University of Newfoundland. Dostupné z: https://research.library.mun.ca/6185/3/Toms_Marc.pdf
- Wichterlová, L., Gender Studies, o.p.s. 2017. "Na hodinách tělesné výchovy." Rovné příležitosti v souvislostech 03/2017 [online]. Dostupné z: https://www.feminismus.cz/cz/clanky/na-hodinach-telesne-vychovy
Sexuální výchova ve školách
- International Planned Parenthood Federation. 1997 [2003]. IPPF Charter Guidelines on Sexual And Reproductive Rights. Dostupné z: https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_charter_on_sexual_and_reproductive_rights_guidlines.pdf
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. 2016. Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. ISBN 978-80-7421-120-1. Dostupné z: https://vlada.gov.cz/assets/ppov/rlp/vybory/pro-prava-ditete/Preklady-dokumentu-OSN.pdf
- Národní ústav pro vzdělávání. 2021. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://archiv-nuv.npi.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.html#:~:text=R%C3%81MCOV%C3%9D%20VZD%C4%9AL%C3%81VAC%C3%8D%20PROGRAM%20PRO%20Z%C3%81KLADN%C3%8D%20VZD%C4%9AL%C3%81V%C3%81N%C3%8D%20%E2%80%93%202021&text=Nov%C3%BD%20RVP%20ZV%20zav%C3%A1d%C3%AD%20vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD,z%C3%A1%C5%99%C3%AD%202021
- Regionální kancelář WHO pro Evropu a BZgA. (2017). Standardy pro sexuální výchovu v Evropě [Brožura]. Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, z.s. https://planovanirodiny.cz/storage/Standardy_pro_sexualni_vychovu_v_Evrope.pdf
- Sejbalová, P., & Martincová, J. (2020). Děti ohrožené pornem a lovci na síti – výsledky průzkumu u dospívajících. Babyonline, s.r.o. https://www.babyonline.cz/vysledky-sexualniho-pruzkumu
- Zpráva z průzkumu - sexuální výchova na středních školách. (2020). Česká středoškolská unie. https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2020/11/Zprava-z-pruzkumu-sexualni-vychova-na-strednich-skolach.pdf
Menstruace a výuka o ní
- 1 in 10 girls have been unable to afford sanitary wear, survey finds. Plan International [online]. 2017 [cit. 2021-7-10]. Dostupné z: https://plan-uk.org/media-centre/1-in-10-girls-have-been-unable-to-afford-sanitary-wear-survey-finds
- Almost half of girls aged 14-21 are embarrassed by their periods. Plan International [online]. 2017 [cit. 2021-7-10]. Dostupné z: https://plan-uk.org/media-centre/almost-half-of-girls-aged-14-21-are-embarrassed-by-their-periods
- Grec, R. 2021. Endometrióza trápí až 10 % žen v plodném věku. Jaké má příznaky? Dr. Max [online]. [cit. 15. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.drmax.cz/pece-o-zdravi/endometrioza
- Half of EU countries still tax tampons as much as tobacco and alcohol. Voxeurop [online]. 2019 [cit. 2021-7-10]. Dostupné z: https://voxeurop.eu/en/half-of-eu-countries-still-tax-tampons-as-much-as-tobacco-and-alcohol/?fbclid=IwAR2pm6rPmaDFkbfzUJ8HgJx9Do0LEltMlqDQ0hQTfxuofYHzkwrHcwR13X4
- Jak řešit hygienu během menstruace v humanitárních krizích? Lékaři bez hranic. [online]. 2020 [cit. 2021-8-17]. Dostupné z: https://www.lekari-bez-hranic.cz/menstruace
- North American Lexicon of Transgender Terms. Příprava vydání Raven Usher. San Francisco. 2006.
- What is period poverty? 2022. FreePeriods [online]. [cit. 15. 5. 2022]. Dostupné z: https://www.freeperiods.org/periodpoverty
- 'Robin Danielson Act' Would Mandate Independent Testing on Tampon Safety. Rewire News Group [online]. 2015 [cit. 2021-7-10]. Dostupné z: https://rewirenewsgroup.com/article/2015/04/21/robin-danielson-act-mandate-independent-testing-tampon-safety/
Sexualita a genderová identita ve vzdělávání
- Tejada, Ch. Women Want More Sex Than Their Partner Does, According To New Study. HUFFPOST [online]. 2017 [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://www.huffingtonpost.ca/2017/08/21/women-high-sex-drive_a_23155678/
- Moorhead, J. A strong libido and bored by monogamy: the truth about women and sex. The Gardian [online]. 2018 [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/oct/13/a-strong-libido-and-bored-by-monogamy-the-truth-about-women-and-sex
- Sofic Salihbegovic A. Women watch porn, too — but why?. DW [online]. 2020 [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://www.dw.com/en/women-watch-porn-too-but-why/a-55710197
- Catleman, M. This Is Why Many Women Watch Porn. Psychology Today [online]. 2021 [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://www.psychologytoday.com/us/blog/all-about-sex/202006/is-why-many-women-watch-porn
- Program Zdravé partnerské vztahy bez násilí. NESEHNUTÍ [online]. 2021 [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://www.edufera.cz/material/program-zdrave-partnerske-vztahy-bez-nasili/
- Kdo jsou trans* lidé? Trans*parent.cz [online]. 2022. [cit. 2022-1-10]. Dostupné z: https://jsmetransparent.cz/kdo-jsme/