Intersekcionální přístup ve vzdělávání
učebnice
![](https://6d77a323ea.clvaw-cdnwnd.com/50d2286a49b6846c801b72a1cf7189d4/200001012-1214512146/open-backpack-orange-table.jpg?ph=6d77a323ea)
Proč?
K znevýhodnění se po dlouhou dobu přistupovalo jako ke statické, samostatné vlastnosti lidí. Podle intersekcionální perspektivy různé druhy znevýhodnění koexistují a vzájemně se ovlivňují, čímž se zvyšuje diskriminace a vyloučení určitých skupin.
Vyučující 2. stupně ZŠ podpoříme v kompetencích, které jim pomohou vnímat společnost více jako heterogenní skupinu lidí. Díky tomu budou vyučující schopni vytvořit inkluzivnější a citlivější prostředí třídy.
![](https://6d77a323ea.clvaw-cdnwnd.com/50d2286a49b6846c801b72a1cf7189d4/200001020-55dda55dde/word-school-wooden-cubes-7.jpg?ph=6d77a323ea)
Spolupracujeme
- Genderové informační centrum NORA, o.p.s. - Czech Republic
- SDRUZHENIE WALK TOGETHER - Bulgaria
- IDRISI CULTURA E SVILUPPO - Italy
Young Initiative Association - Romania
Nefinanční partner projektu:
- Základní škola a Mateřská škola Brno, Merhautova 37, příspěvková organizace
![](https://6d77a323ea.clvaw-cdnwnd.com/50d2286a49b6846c801b72a1cf7189d4/200001806-4f2e14f2e3/na%20web-8.jpeg?ph=6d77a323ea)
![](https://6d77a323ea.clvaw-cdnwnd.com/50d2286a49b6846c801b72a1cf7189d4/200000945-39f7039f73/CS%20Spolufinancov%C3%A1no%20Evropskou%20uni%C3%AD_PANTONE.jpg?ph=6d77a323ea)
![](https://6d77a323ea.clvaw-cdnwnd.com/50d2286a49b6846c801b72a1cf7189d4/200001754-a3750a3752/logo%20erasmus.jpeg?ph=6d77a323ea)
Cíl
zvýšit citlivost vyučujících k různorodosti a vícenásobné diskriminaci a to skrze poznatky o současném stavu učebnic. Soustředíme se na překrývání a prezentaci následujících kategorií: gender, etnicita, věk, třída, sexuální orientace, zdravotní omezení.
![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/3t/3tj/3tjdss.jpg?ph=6d77a323ea)
![](https://6d77a323ea.clvaw-cdnwnd.com/50d2286a49b6846c801b72a1cf7189d4/200001018-c0081c0083/overhead-portrait-international-students-waiting-test-college-group-university-mates-sitting-floor-with-books-laptops-doing-homework.jpg?ph=6d77a323ea)
Jak
vyvíjíme materiály, o které se budou moci vyučující opírat
- výzkumná zpráva o stavu učebnic 2. stupně ZŠ z pohledu intersekcionální perspektivy
- e-knihovna - online vzdělávací platforma pro shromáždění vzdělávacích materiálů.
- příručka praktických cvičení rozšiřující již používané školní učebnice
Dosavadní výstupy projektu:
- Infografika: Jak ilustrovat s respektem
- Infografika: Jak na genderově citlivou učebnici
- Doporučení pro tvorbu a hodnocení učebnic